Opnaesgaard.dk

opnaesgaard

ÅRSBERETNING 2018

FOR BEBOERREPRÆSENTATIONEN OPNÆSGÅRD af 2005

Pr. 1. januar 2019 var vi 86 lejere (1/1-18 95). 1/3-19 84. Ved sidste Årsmøde den 19. marts 2018 deltog 18 lejere incl. 1 fuldmagt samt Niels Stærup, formand for bestyrelsen for A/B Opnæsgård.

Efter Årsmødet konstituerede beboerrepræsentationen sig således: Knud Overgaard Hansen, som talsmand, valgt til 2019, Inge Merete Kappel, som vicetalsmand, valgt til 2020, Yelva Jensen, som ordinært medlem og sekretær, valgt til 2019, Elisabeth Rechnagel, som ordinært medlem, valgt til 2019 og Lise Nielsen, som kasserer, valgt til 2019. Ingen stillede op som revisor. I stedet indgik beboerrepræsentationen efterfølgende en fornyet aftale med Peter Gjerding, som ekstern revisor. Daisy Ørnholt, som revisor suppleant, men har senere ønsket at udtræde af beboerrepræsentationen.

Efter vedtægten består beboerrepræsentationen af en talsmand, en vicetalsmand, en kasserer samt op til yderligere 4 beboerrepræsentanter. Tillige skal vælges 2 suppleanter. Talsmanden og kasserer samt 2 beboerrepræsentanter vælges på ulige år for 2 år. De øvrige vælges på lige år også for 2 år. Suppleanter vælges for 1 år. Revisor og revisorsuppleant vælges for 1 år.

Beboerrepræsentationen har fortsat aftale med advokat Just Justesen, Bygaden 26, 2625 Vallensbæk, tlf. nr. 33 12 36 00, om juridisk bistand og ikke mindst kontakten til administrator. Herudover kan de enkelte lejere få gratis telefonisk rådgivning. Såfremt en sag kræver mere end en telefonsamtale, aftales det videre forløb og salær individuelt mellem advokaten og den enkelte lejer, og salæret afholdes af lejeren.

2018 har været et år med behersket aktivitet. Der har været afholdt 4 bestyrelsesmøder samt en del e-mail korrespondance.

Der har i 2018 ikke været sager, der har været indbragt for huslejenævnet.

De med Qvortrup Administration A/S skrivelse af 26/9-18 varslede lejeforhøjelser om udvendig vedligeholdelse og antennebidrag har beboerrepræsentationen ikke haft bemærkninger til. I det omfang Beboerrepræsentationen har bemærkninger til varslede lejeforhøjelser, vil lejerne blive orienteret, herunder hvilke juridiske tiltag Beboerrepræsentationen vil iværksætte.

Projekter. Inspektørkonteret har uddelt pjece dateret 16/10-18 om facaderensning, komfortventilation, el-tavler i kælderne, hovedrengøring af opgangene, blødgøringsanlæg og retablering af beplantning. I ”Nyt fra bestyrelsen” dateret december 2018 er der redegjort for flere store projekter i 2018, herunder udskiftning af alle udsugningsventiler i køkken og badeværelse. I den anledning har inspektøren udsendt ”§ 55, 6 ugers varsling” dateret 6/2-19. Denne varslingsskrivelse har Beboerrepræsentationen forelagt advokat Just Justesen, der i skrivelse af 27/2-19 til formanden for A/B Opnæsgård med kopi til inspektøren anfører, at det er fogedretten og ikke politiet, der er rette myndighed, og at truslen om ”dagbøder” på 7.000 kr. savner enhver hjemmel. Jeg deltog i andelsboligforningens beboermøde den 17/1-19 om igangværende og kommende projekter.

Ista Danmark A/S har i januar 2018 udsendt varmeregnskab og brugsvandsregnskab for 2017. Beboerrepræsentationen har ikke modtaget henvendelser fra lejere i den forbindelse.

10-års vedligeholdelsesplaner, efter nye krav i boligreguleringsloven. Planen ajourføres hvert år. Beboerrepræsentationen har efterfølgende modtaget et ekspl. af den ajourførte plan opdelt i afhjælpende vedligeholdelse (bør) og forebyggende vedligeholdelse (kan). Hvis uenighed kan Beboerrepræsentation forelægge sagen for huslejenævnet. Hidtil har der ikke været grund til indsigelser.

Revisor. På sidste årsmøde lykkedes det ikke at vælge en ny revisor. Beboerrepræsentationen har derefter som nævnt ovenfor fortsat samarbejdet med Peter Gjerding, der er villig til at fortsætte, hvis det ikke lykkes at vælge en revisor blandt medlemmerne.

Beboerrepræsentationens talsmand deltog efter indbydelse i A/B Opnæsgårds generalforsamling den 18/4-18 og er indbudt til at deltage i den kommende generalforsamling den 25/4-19.

På Opnæsgårds generalforsamling den 26/4-17 vedtoges en ny husorden for Opnæsgård. Efter lovgivningen skal der efterfølgende afholdes et fællesmøde med andelshaverne og lejerne. Det er endnu ikke afholdt. Advokat Jens Anker Hansen har den 5/2-19 meddelt mig, at der formentlig vil blive tilført yderligere tilretninger til husordenen, som imidlertid først skal vedtages på generalforsamlingen den 25/4-19. Herefter vil ændringerne formelt blive vedtaget på et kollektivt husmøde. Beboerrepræsentationens samarbejde med formanden for bestyrelsen for A/B Opnæsgård (Niels Stærup), Qvortrup Administration (Lars Riemer) og inspektøren (Sven-Erik Olsen) har været konstruktivt. Knud Overgaard Hansen. Talsmand.